جلیل علی اکبری | مدیرعامل شرکت سیمان خزر

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان یک شرکت چندرشته­‌ای معظم دارای چندین هلدینگ تخصصی در صنایع پتروپالایش، دارو، سیمان، مالی، برق، معدن و غیره و تعدادی شرکت با سهامداری مستقیم است. سرمایه شرکت 8 هزار میلیارد تومان است و بر اساس آخرین اطلاعات موجود در خصوص ارزش‌گذاری در زمره بزرگترین شرکت­های بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

این شرکت چند رشته­ای معظم دارای 287 شرکت زیرمجموعه است که 187 شرکت مدیریتی و 87 شرکت غیرمدیریتی است و بالغ بر 44 هزار نفر اشتغال­زائی دارد.

سود شستا در سال مالی منتهی به پایان خردادماه 1398 بالغ بر 4.500 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی قبل رشد 260 درصدی داشته است. با توجه به مواردی از جمله افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ محصولات در بورس کالا، رشد و بهبود شرایط صنعت سیمان، شرایط سودآوری صنعت دارو و سایر عوامل، مبلغ سود سال مالی اخیر با رشد قابل ملاحظه نسبت به سال قبل همراه خواهد شد.

پرتفوی متنوع شستا که مبتنی بر شرکت­‌های معظم پتروپالایشی، معدنی، دارویی، بانکی، تامین سرمایه، مخابراتی، برقی، سیمان، مالی و حمل و نقل باشد در هیچیک از شرکت­های بورسی وجود ندارد.

از دیگر جذابیت­های این هلدینگ، وزن 35 درصدی شرکت­های غیربورسی در پرتفوی شرکت است که برنامه جدی برای پذیرش آن­ها در بورس وجود دارد و فرآیند پذیرش آن­ها در جریان می­‌باشد. این مطلب می­تواند محرک دیگری برای رشد سهام شستا باشد.

مدیریت محترم شستا در مقطع کنونی با عنایت به اهدافی همچون انجام تعهدات وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ریاست محترم جمهور و هیات دولت، افزایش شفافیت مالی، بهبود عملکرد، افزایش پاسخگویی به فعالان اقتصادی، استفاده بهینه از امکانات بازار سرمایه مثل تامین مالی و موارد متعدد دیگر اقدام به عرضه سهام شستا در بورس نموده است.

این اقدام بزرگ، ارزشمند و شایسته تقدیر مرهون تلاش و پیگیری فراوان و صرف زمان­های بسیار و برگزاری جلسات متعدد با هیات مدیره محترم شستا، مدیران شرکت­های تابعه، سازمان بورس و اوراق بهادار و مشاوران عرضه بوده است و قطعاً عملکردی درخشان در تمام ادوار فعالیت شستا بوده و خواهد بود.

برنامه­های آتی شستا از جمله شامل عرضه اولیه شرکت­های تابعه، ادغام برخی از شرکت­ها، انحلال شرکت­های کم بازده و خارج از استراتژی، استقرار سامانه جامع انتصابات، طراحی و استقرار سامانه ارزیابی عملکرد مدیران، برنامه­‌ریزی و اجرای انواع روش­های افزایش سرمایه شستا و شرکت­‌های تابعه و بسیاری موارد دیگر است که دارای جذابیت­های خاص برای افزایش بهره‌­وری و همچنین بازار سرمایه است.