در آیینی که با حضور مدیران استان و فعالان بخش خصوصی به مناسبت بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات در استان فارس برگزار شد، شرکت سیمان فارس نو به عنوان یکی از شرکت های برتر در حوزه صادرات در سال ۹۸ معرفی و از احمد شریفی مدیرعامل این شرکت تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، در این مراسم که با حضور استاندار فارس، رئیس اتاق بازرگانی استان فارس و رئیس سازمان صمت استان فارس در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی فارس برگزار شد از دو صادرکننده نمونه ملی، ۱۴ صادرکننده نمونه استانی و ۸ صادرکنندگان برتر و ۷ صادرکننده قابل قابل تقدیر معرفی و با تندیس و لوح سپاس تقدیر شد.

افزایش ۲۱ درصدی صادرات و کاهش ۲۴ درصدی واردات
استاندار فارس در این مراسم با تأکید بر اینکه عملکرد فعالان اقتصادی فارس موجب شده است که علی‌رغم تحریم‌های همه جانبه و بالا رفتن نرخ دلار تأثیر مثبتی در امر صادرات داشته‌ایم، گفت: همچنین تحریم صادرات نفت منجر به این شد که کالاهای دیگر مثل پتروشیمی، خشکبار و غیره سرعت بیشتری برای صادرات داشته باشیم.

عنایت‌الله رحیمی از افزایش ۲۱ درصدی صادرات و کاهش ۲۴ درصدی واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: نکته مثبت کاهش واردات این است که بیشتر بر منابع داخلی خود تکیه کنیم و آن درخواست‌هایی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در بحث سیاست‌های اقتصادی اشاره کردند بیشتر به آن دست پیدا کنیم.

باید اعتماد و امنیت اقتصادی ایجاد کنیم
در این مراسم همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، صادرات را نوک پیکان توسعه تولید و اقتصاد هر کشوری دانست و گفت: گرچه رهبر معظم انقلاب بارها بر نقش صادرات در اقتصاد کشور تاکید کرده‌اند ولی مسئولان اجرایی کشور هنوز اهمیت آن را چنان که شاید و باید درک نکرده‌اند.

جمال رازقی گفت: بر اساس گزارش دریافتی از گمرک در ۹ ماهه سال جاری، ۳۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار از استان فارس صادرات داشته‌ایم که از لحاظ وزنی ۳۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰ درصد افزایش داشته‌ایم و در مقایسه با کشور که رشد ۱۸ و نیم درصدی داشته، از میانگین کشوری بالاتر بوده‌ایم.

وی افزود: تلاش همه فعالان اقتصادی منجر به این نتیجه شده است گرچه هم کشور و هم استان فارس با پهناوری عظیمی که دارد و با توان بسیار بزرگی که دارد لیاقت اعداد بالاتری دارد.
رازقی با تصریح اینکه سهم کشور ما از بازارهای صادرات ۱۵ کشور همسایه تنها ۲ درصد است و طرف‌های خارجی به تعهدات ما اعتماد ندارند، گفت: سیاست‌های تجاری و ارزی کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند. فعالان اقتصادی ریشه‌دار کشور از چرخه فعالیت خارج و در مقابل سوءاستفاده‌کنندگان رشد می‌کنند.

 

تجارت؛ اولویت نخست کشور
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه در دو سال گذشته شاهد شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان بوده‌ایم، خاکریز اول این حوزه را بخش تجارت خارجی، صادرات و واردات دانست.
حمیدرضا ایزدی گفت: در سال جاری برای اولین بار تجربه فرایند انتخاب صادرکننده نمونه استانی به‌صورت رسمی به اتاق بازرگانی واگذار کردیم چون به بخش خصوصی اعتماد داریم.

وی افزود: همچنین در همین راستا و در جهت سیاست‌های کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری استان فارس به‌عنوان یک استان پیشرو مراحل صدور جواز تأسیس واحدهای صنعتی را به خانه صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد و تمام این‌ها نشان‌دهنده آن است که در واگذاری امور به تشکل‌های بخش خصوصی ثابت قدم هستیم.

وی اظهار کرد: در استان فارس بیش از ۷۵ درصد شاهد برگشت ارز حاصل از صادرات بوده‌ایم که عدد بزرگی نسبت به سایر استان‌هاست و فعالان اقتصادی استان تلاش بسیار خوبی در این زمینه کرده‌اند، اگرچه بنا به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور مکلف به تأیید کارت‌های بازرگانی بوده‌ایم که بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات انجام شود اما هیچ کارت بازرگانی واحدهای تولیدی را تعلیق نکردیم و تمام آن‌ها در حال انجام صادرات و ورادات هستند.

ایزدی ادامه داد: در بخش بازرگانی با تعهد کتبی که گرفتیم تا پایان سال این کار تمدید شد و سعی کردیم با بازرگانی هم در بخش تولیدی و هم تجاری همکاری مناسبی داشته باشیم و در این زمینه جزو استان‌های پیش‌رو هستیم.

در این آیین، از ۳۰ نفر از صادرکنندگان نمونه کشوری و استانی تجلیل شد که در بخش صادرکنندگان برتر نیز از شرکت سیمان فارس نو با مدیریت احمد شریفی تجلیل و تقدیر شد.