مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان فارس و خوزستان (سهامی‌عام) مورخ 98.4.31 در محل سالن تلاش مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین شستا، در این مجمع که با حضور 66.1 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده بهروز خالق ویردی بود.  ژیلا سماواتی و علی کریمی در مقام نظار اول و دوم و علی اکبر محسن زاده گنجی به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

درادامه باارائه گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 98.2.31 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با تصویب صورت‌های مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 با تقسیم سود 250 ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

پیام مدیرعامل

در آغاز مجمع عمومی عادی سالانه هلدینگ سیمان فارس و خوزستان، حمید رضا هوشیاری، مدیرعامل و عضو هیات مدیره درباره طرح اوپک سیمانی گفت: در نیمه سال 1395 طرحی توسط این هلدینگ برای مدیریت عرضه سیمان در بازار همانند فعالیت کشورهای عضو اوپک تهیه و پیشنهاد شد. این طرح در جلسات کارشناسی مورد بررسی کلیه مدیران عامل، معاونین و مدیران فروش شرکت های تابعه سیمانی هلدینگ قرار گرفت. پس از جرح و تعدیل در مجمع انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بعنوان تنها تشکل صنفی صنعت به اجرا درآمد.

هوشیاری در ادامه تاثیر اوپک سیمانی بر حل مشکلات گذشته را مورد بحث قرار داد و افزود: بر اساس طرح اوپک سیمانی و تدوین فرمولی برای شرکت های سیمانی کشور، برنامه توزیع بر اساس سهمیه ماهانه تعیین شد. اکنون این روش همراه با برگزاری جلسات هماهنگی منطقه ای کارخانه ها برای مدیریت بازار سیمان و تصمیم گیری های مورد نیاز در حال اجرا است. تجربیات به دست آمده حاکی از آن است که هر اندازه حسن اعتماد بین شرکت های سیمانی منسجم تر و هماهنگی بین آن ها بیشتر باشد، وضعیت بازار و تامین نیز بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با اشاره به این که در بخش صادرات نیز سیاست های جدیدی در منطقه شکل خواهد گرفته، توضیح داد: عراق با وضع مقررات جدید تقریبا از ورود سیمان ایران به این کشور ممانعت به عمل آورده است. این موضوع باعث کاهش صادرات سیمان شد اما با راه اندازی آسیی سیمان در برخی از کشور ها صادرات کلینکر در سال 1397 افزایش یافت.

هوشیاری بر این باور است که تمرکز در صادرات می تواند منافع بیشتری نصیب شرکت های صادرکننده سیمان کند. در اواخر سال 1396 برای ایجاد هماهنگی بین هلدینگ های سیمان اقداماتی انجام شده که همراه با نوسانات ارزی رفته رفته مبنای فروش های ریالی صادرات با نرخ ارزهای معتبر تعیین شد و در مناطقی که امکان هماهنگی وجود دارد حتی دفتر فروش متمرکز نیز پیش بینی شد و لازم است در این راستا شرکت توسعه صادرات سیمان نقش پررنگ تری را ایفا کند.

وی با ابراز امیدواری به همکاری و هماهنگی کلیه مدیران و دست اندرکاران صنعت سیمان، گفت: در این صورت است که می توان شرایط مناسبی را برای این صنعت ایجاد و با افزایش بودجه طرح های عمرانی و استفاده از دیپلماسی تجاری مناسب مصرف داخلی و فروش صادراتی را به منظور استفاده از ظرفیت های بلااستفاده افزایش داد. امروزه برای عبور از شرایط کنونی و رشد صنعت سیمان باید مجموعه ای از سیاست ها و برنامه ریزی ها انجام شود، در این صورت می توان به جایگاه واقعی این صنعت بازگشت.

 

پیام هیئت مدیره

با حمد و سپاس خداوند كه توفیق داد تا در خدمت سهامداران گرامی باشیم، هیئت مدیره ضمن تشكر از حضور سهامداران محترم در مجمع عمومی عادی سـالیانه شـركت، بر خود لازم می‌داند اعتماد كلیه سـهامداران محترم را سـپاس گفته و قدردانی خود را ابراز کند.

طی دوره مالی مورد گزارش با كنترل مؤثر بر تعداد 12 شركت سیمان خاكستری و سفید، همچنین تعداد 13 شركت مرتبط با شركتهای سیمانی بعنوان یكی از شركتهای مطرح در تولید سیمان فعالیت کرده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروههای تولید سیمان كشور به خود اختصاص داده است.

شـركت همواره اسـتراتژی حفظ و افزایش سـهم خود در بازار سـیمان و اقدامات اسـاسـی جهت افزایش ارزش خالص دارائیهای شركت (N.A.V)  در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصتهای موجود بازار را مدنظر قرار داده و با ظرفیت اسمی 18 میلیون تن معادل 20 درصد توان تولید كشور را در اختیار دارد و علیرغم بسیاری از مشكلات اقتصادی كه بصورت سیستماتیك در سالهای گذشته بر این صنعت اثر گذاشته كه عمده آن در چالشهای كلان اقتصادی و شرایط حاكم بر كسب و كار و سودآوری بنگاههای سـرمایه پذیر خلاصـه میشـود، ركود بخش مسـكن، كاهش بودجه پروژه های عمرانی، فقدان بازارهای هدف صـادراتی، توانسته است با اعمال كنترل بر اداره شركتهای تابعه در سال 1397 جمعا 8/11 میلیون تن سیمان تولید و تحویل داشته باشد كه مقدار 92 درصد آن در داخل مصرف شده و بقیه صادر شده است كه مقدار 21 در صد سیمان تولید و تحویل شده كشور را شامل میشود. امید آن می رود كه با تداوم فعالیت شــركت در مســیر برنامه های راهبردی، ســال مالی جدید برای ســهامداران محترم همراه با توفیق و خیر و بركت باشد .

هیئت مدیره امیدوار است ضمن تأئید و تصویب صورتهای مالی و عملكرد شركت، بتواند از رهنمودهای سازنده سهامداران محترم برای نیل به اهداف والاتر شركت استفاده کند.

 

چشم انداز:

برترین هلدینگ تخصصی سیمان و محصولات جانبی در كشور، با توسعه روزافزون فعالیت های بین المللی و محبوب ذینفعان به ویژه سهامداران، مشتریان و كاركنان

  • پیشرو در بهبود فرآیندها
  • پیشگام در ارزش آفرینی
  • پیشتاز در اعمال نوآوری ها
  • پیشاهنگ در توسعه پایدار

 

ماموریت:

ما یك هلدینگ تخصصی در صنعت سیمان و محصولات جانبی هستیم كه فلسفه وجودی ما، سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و بالادستی، تولید و مدیریت زنجیره ارزش در صنعت سیمان، ارزش آفرینی در شركت های تابعه است و در زمینه های زیر فعالیت می كنیم:

  • سرمایه گذاری، سرمایه پذیری، انتقال تكنولوژی در زمینه تولید انواع سیمان و محصولات جانبی
  • توسعه و بهینه سازی پورتفوی سرمایه گذاری ها در صنعت سیمان
  • تولید سیمان و محصولات جانبی
  • ارایه خدمات مهندسی و فنی به مشتریان و مصرف كنندگان

 

مروری كلی بر وضعیت و جایگاه صنعت سیمان در ایران ، خاورمیانه و جهان

مطابق آخرین گزارشهای منتشر شده توسط انجمن سیمان اروپا تولید جهانی سیمان در سال 2017 حدود 100/4 میلیون تن بوده است كه رشدی معادل سال قبل داشته است برابر پیش بینی های انجام شده رشد مصرف سیمان بین سالهای 2017 تا 2022 با احتساب جمهوری خلق چین 7/0درصد و بدون احتساب این كشور 6/3 در صد خواهد بود . عملكرد كشور چین در سال 2017 ارزش برجسته شدن را داراست كه 5/2 در صد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و همچنان 5/56 درصد تولید جهانی سیمان به این كشور تعلق دارد و همچنین تولید سیمان هند بعنوان دومین تولید كننده سیمان جهان با افزایش مواجه بوده است .

 

مرور كلی بر عملكرد هلدینگ در سال مالی مورد گزارش

  • بازنگری بر نامه اســـتراتژ یك در كمیته راهبردی هلدینگ و تصـــویب توســـط هیات مدیره و تشـــكیل كارگروه های هم اندیشی جهت تهیه برنامه های عملیاتی.
  • تشكیل جلسات با شركتهای تابعه بمنظور بررسی برنامه های استراتژیك شركتهای تابعه و میزان دست یابی به اهداف استراتژیك آنها بر اساس شاخص های راهبردی و مدل BSC با استفاده از جداول TLR.
  • برگزاری جلسات بررسی بودجه شرکتهای تابعه و اعمال نقطه نظرات اصلاحی
  • تشکیل جلسات بررسی عملكرد میاندوره ای سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و بودجه سالیانه شركتهای گروه.
  • انجام مراقبتهای ویژه دركارخانه ها جهت اعمال مدیریت بر تولید و فروش در شركتهای تابعه.
  • تأكید بر تولید ســیمانهای پوزولانی و آمیختهبا حفظ کیفیت استاندارد بمنظور کاهش بهای تمام شده  كه در اكثر شــركتهای تابعه تحقق یافته است.
  • پیگیری فروش دارائیهای غیر مولد و مازاد بر نیاز شركتهای تابعه بمنظور تأمین بخشی از نیازهای مالی.
  • تأكید بر ایجاد هم افزائی، بعنوان یكی از استراتژی های اصلی، بمنظور ایجاد ارزش افزوده .
  • رســیدگی به وضــعیت تامین مواد اولیه اصــلی تولید شــركتهای تابعه و پیگیری جهت رفع مشــكلات آنها جهت استمرار تولید دربلند مدت شركتها وارتقاء كیفیت و كاهش قیمت تمام شده .
  • بررســـی كلیه معادن مربوط به شـــركت های تابعه ، و طبقه بندی شـــركت ها از نظر موقعیت معادن آن ها و برنامه ریزی جهت اداره معادن و بهره برداری از آنها بصورت علمی.
  • تشکیل کمیته های حسابرسی، راهبردی و سامانه ی شرکتهای زیان ده و کم بازده.

 

برنامه های آتی هلدینگ

برنامه های آینده شركت به شرح زیر است:

1- هماهنگی با انجمن صنفی كارفرمایان صنعت سیمان و شركتهای گروه و همچنین با هلدینگ های سیمان در جهت اصلاح قیمت های فروش داخلی و صادراتی در قالب طرح جامع تولید و تحویل انجمن.

2-  اصلاح ساختار مالی از طریق اصلاح ساختار سرمایه شركتهای فرعی گروه.

3-  اصلاح ساختار سازمانی به منظور سهولت و بهبود جریان اطلاعات، انعطاف پذیری و چابكی و چرخش سریع اطلاعات.

4-  رعایت انضباط مالی در شركتهای تابعه.

5-  تقویت سیستم كنترلهای داخلی و شناسائی ریسك های شركتهای تابعه.

6-  بررسی و بازنگری فرآیندهای تولید در شركتهای تابعه جهت كاهش هزینه ها و افزایش راندمان با رویكرد مهندسی مجدد.

7-افزایش بهره وری در شركت های تابعه بمنظور افزایش درآمد و تأمین منافع سهامداران، كاركنان و سایر ذینفعان.

8- عرضـه سـهام شـركتهای غیر بورسـی در بورس یا فرابورس بمنظور اسـتفاده از ارزش افزوده و همچنین نقد شـوندگی آنها در صورت بهبود شرایط بازار.

9- اجرای پروژه های بهبود در شركتهای تابعه و اندازه گیری در صد پیشرفت آنها بر اساس جدول TLR  و همچنین اندازه گیری نتایج حاصل از انجام پروژه های بهبود بر شاخص های تعیین شده از چهار منظر جدول BSC

10- بهره مندی از طرح هوش تجاری (BI ) در شركت اصلی و شركتهای تابعه بمنظور تبادل اطلاعات بموقع.

11-  تلاش در جهت یافتن بازارهای جدید و توسعه بازارهای داخلی و خارجی.

12-    بهره برداری و توسعه پورتال فروش الكترونیكی.

13-   برنامه‌ریزی جهت تامین زیرساخت های لازم جهت استفاده از برند تجاری توسط شركتهای سیمانی تابعه و تشكیل كارگروه معدن وكنترل كیفیت برای این منظور.

14-تأكید بر تنوع محصول (توسعه محصول) شركتهای تابعه از جمله تولید سیمانهای آمیخته و سیمان های ویژه .

15- ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مسائل زیست محیطی، مالیاتی، منابع انسانی،كار و تأمین اجتماعی به شركتهای تابعه.

16- سیاست فروش دارائیهای راكد یا كم بازده و مازاد بر نیاز در جهت استفاده بهینه از منابع.

17- استقرار و بروزآوری سامانه های مدیریتی موثر در كلیه شركتهای تابعه .

18- استفاده بهینه از انرژی های الكتریكی و حرارتی بمنظور مدیریت هزینه ها و تاكید بر استقرار سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ISO 50001

19-كنترل هزینه ها و افزایش بهره وری به منظور اعمال مدیریت بر هزینه ها و حفظ و افزایش سودآوری و انتشار تجربیات موفق در شركت های تابعه.

20- برنامه ریزی جهت كنترل اقدامات انجام شده در خصوص رفع اشكالات ناشی از انجام QC تو سط شركت تحقیق و توسعه صنعت سیمان در شركتهای تابعه.

21-پیگیری مسایل معادن شركتهای تابعه در گروههای تعیین شده بمنظور رفع اشكالات و بهره برداری علمی و سیستماتیك از آنها.

22- بهره گیری از توان حداكثری تخصصی كاركنان در شركت های فرعی گروه با تشكیل كارگروه های تخصصی بین واحدی و ایجاد و ارتقاء رویكردهای بنچمارك.

23-اصلاح ساختار منابع انسانی شركت های فرعی گروه با بهره گیری از قوانین كار خصوصا قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و همچنین ارزیابی كار و زمان در دپارتمان های مختلف و ایجاد ساختار نوین منابع انسانی.

24- ادامه انجام ممیزی آب در كارخانجات با توجه به محدود بودن منابع آبی