دومین نشست تخصصی مدیریت رسانه ای روابط عمومی های شستا با حضور مدیران روابط عمومی در مجموعه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین و شرکت های تابعه در مجموعه فرهنگی کشتیرانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سیمان تامین شستا،  در این رویداد چند کارگاه اموزشی برای ارتقای جایگاه روابط عمومی و انتقال موفقیت های شرکتهای تابعه شستا برگزار شد که در ادامه خلاصه ای از نکات ارائه شده توسط سخنرانان را می خوانید:

خانجانی: روابط عمومی ایستا  نمی‌تواند تحول ایجاد کند

جهانبخش خانجانی، مشاور اطلاع‌رسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی مدیریت رسانه‌ای روابط‌عمومی‌های شستا، گفت: ماموریت اصلی روابط‌عمومی ایجاد امید در دل مردم است. ما وظیفه داریم به بهترین شکل دستاوردها و فعالیت‌ها را نمایش دهیم.
وی افزود: در فرایند تصمیم‌گیری نقش آفرینی کنید. متاسفانه ماموریت بخشی از مسئولین ما چه از سر ناآگاهی و چه از سر تزاحم منافع، ناامیدی به جامعه تزریق می‌کنند. ما وظیفه داریم تلاش مجموعه‌ها را به مردم نشان دهیم.
خانجانی با تاکید بر اینکه باید وعده‌های دولت را جدی گرفت، توضیح داد:جایی که وعده‌ها محقق می‌شود باید مردم مطلع شوند. همچنین نواقصی که دیده می‌شود باید اعلام و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.
به گفته خانجانی، بحث کارشناسی پیش از تصمیم بسیار عالی است. با این حال باید در نظر داشته باشید که پس از اخذ تصمیم دیگر زمانی برای عدم تبعیت وجود ندارد. در تمام سطوح این موضوع مطرح است اما تاثیر روابط‌عمومی بیش از دیگر سطوح است. زمانی که یک تصمیم گرفته می‌شود باید عملی شود.
وی معتقد است که، روابط عمومی ایستا و ماندگار در زمان و مکان خودش نمی‌تواند تحول ایجاد کند. روابط عمومی باید پویا باشد. روابط عمومی باید توسعه گرایی را در دستور کار خودش قرار دهد و از شیوه‌های سنتی عبور کند.
خانجانی با تاکید بر اهمیت آموزش، توضیح داد: هلدینگ‌ها باید در زیرمجموعه‌های خودشان ورک‌شاپ داشته باشند و آموزش بدهند‌. ادبیات امروز با ادبیات گذشته تفاوت کرده و این تفاوت‌ها باید آموزش داده شود.

محمدی: انتقال تجربه و آموزش، استراتژی رشد در روابط‌عمومی شستا است
حسن محمدی، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در دومین نشست تخصصی مدیریت رسانه‌ای روابط‌عمومی های شستا، گفت:آموزش و روابط عمومی دو‌ عنصری هستند که همواره در کنار یکدیگر قرار دارند. از این منظر در نشست‌های پیشین و نشست‌های پیش رو انتقال تجربه مهمترین عامل این همایش‌ها خواهد بود.
وی با تاکید بر وسعت فعالیت‌های شستا توضیح داد: این موضوع گاهی منجر به عدم اطلاع همکاران از حوزه‌های دیگر می‌شود، لذا تسلط بر فعالیت‌های شستا در شرکت‌های تابعه تاثیر قابل توجهی در ارتباط با رسانه دارد.
محمدی افزود: بخشی از آسیب‌هایی که در حوزه رسانه متوجه شستا می‌شود ناشی از عدم آگاهی شرکت‌های تابعه از فعالیت‌های یکدیگر است.

 

رضایی قهرمان: شستا در مسیر شفافیت گام بر می‌دارد
در این نشست، رضایی قهرمان با ارائه یک پاورپوینت جامع هلدینگ‌ها و‌ شرکت‌های تابعه و جایگاه شستا در اقتصاد کشور را به طور کامل تشریح کرد.

محمدرضا رضایی قهرمان، مشاور مدیرعامل شستا در امور پروژه‌ها در دومین نشست مدیریت رسانه‌ای مدیران روابط عمومی‌های شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت:حوزه اصلی فعالیت روابط عمومی‌ها معرفی و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد شرکت‌ها است. گام اول در این مسیر وجود تصور مشترک در داخل سازمان از فعالیت‌ها و عباراتی است که قرار است به مخاطبان منتقل شود. به عنوان مثال تا پیش از این ما شاهد برخی آشفتگی‌ها در ارائه اطلاعات نظیر تعداد شرکت‌های شستا بودیم، در حقیقت اختلافاتی در حوزه تعداد شرکت‌ها و پروژه‌ها وجود داشت.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شستا در حوزه گردش دقیق و سریع اطلاعات در شستا گفت: سامانه‌هایی که در این مدت راه‌اندازی شد، در راستای افزایش شفافیت و دسترسی به اطلاعات بود. هدف مدیریت در شستا این است که شفافیت را جدی بگیرد و در این حوزه گام‌های موثری برداشته است.


دگرگونی مفاهیم در آینده روزنامه‌نگاری
مجید رضاییان، استاد روزنامه‌نگاری در نشست تخصصی مدیریت رسانه‌ای روابط‌عمومی‌های شستا، درباره روزنامه‌نگاری آنلاین توضیح داد و گفت: در روزنامه‌نگاری حقیقت یک کشف است. روزنامه‌نگاری توسعه و روزنامه‌نگاری تحقیقی بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد.
وی افزود: برخی اطلاعات کتمان و برخی اطلاعات پنهان است. اطلاعات کتمان، اطلاعاتی است که وجود دارد اما از روزنامه‌نگاران مخفی می‌شود که نباید این طور باشد. اطلاعات پنهان اما این طور نیست. دسته‌ای از اطلاعات است که انتشار آن منافع ملی را با خطر مواجه می‌کند برای مثال توان نظامی کشورها از این دسته‌است.
رضاییان با اشاره به اینکه برقراری ارتباط از طریق موبایل یک نقطه عطف است، افزود: در این مرحله آماتورها زیاد شد و یک بحران در روزنامه‌نگاری ایجاد کرد. آماتورها اخبار سالم، ناقص و کذب را منتشر کردند.
به گفته رضاییان، در دنیای امروز وارد اتفاق دیگری می‌شویم. بحث آینده پژوهی که از حدود سه سال پیش در دنیا به طور جدی مطرح شده نشان از شرایط دیگری دارد. آینده پژوهی به معنای طراحی آینده است. یک عنصر به اینترنت اضافه می‌شود. اینترنت به علاوه هوشمندی در سال‌های آینده دنیا را به سمت مسیر طراحی شده هدایت می‌کند.
این استاد ارتباطات معتقد است که در ادامه رشد تکنولوژی یک جدال باقی می‌ماند. مفهومی به نام عینی‌گرایی به شبه عینی‌گرایی تبدیل می‌شود. بحثی بین خرد و تکنولوژی ایجاد می‌شود. بسیاری از محققان و متفکران معتقدند در پایان ۲۰۳۵ باید منتظر شورش انسان علیه تکنولوژی باشیم.
:وی افزود: ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ اتفاق‌های عجیبی رخ می‌دهد، یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد مفهوم حاکمیت‌هاست. کار رسانه در این شرایط بسیار حساس است و در ایران مسیر اشتباهی پیش رفته است.

زارعیان: رواج شایعه ضعف روابط عمومی است
داوود زارعیان، استاد ارتباطات و روابط عمومی در نشست تخصصی مدیریت رسانه‌ای روابط‌عمومی‌های شستا، گفت: :بیش از صد هزار نفر در مجموعه روابط عمومی‌های کشور حاضر هستند. با این حال در کشور ما شایعه بسیار رواج دارد و این نشان از ضعف روابط عمومی دارد.
زارعیان افزود: علاوه بر این از دیگر مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد بی‌اعتمادی است.
این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه پیام‌های غیررسمی مخاطب زیادی دارد توضیح داد: متاسفانه اطلاع‌رسانی‌های رسمی مخاطب کمی دارد اما اخبار دروغ و کذب مخاطب‌های زیادی دارد.
او معتقد است که مدیران‌ روابط‌عمومی از وظایف روابط‌ عمومی فاصله گرفته‌اند و افزود: مدیریت افکار عمومی از دیگر وظایف روابط عمومی است. علاوه بر این موضوع دیگری که در این زمینه اهمیت دارد تفاوت ابزار و وظایف است. ارتباط با رسانه وظیفه روابط عمومی نیست بلکه ابزار روابط عمومی است.

امین‌زاده: پیام خوب را خوب، برسانیم
یعقوب امین‌زاده، متخصص توانمندسازی نیروی انسانی در نشست تخصصی مدیریت رسانه‌ای روابط‌ عمومی‌ های شستا، گفت: مدیران روابط عمومی باید مجموعه‌ای از رفتارها و واکنش‌ها را برای مدیران ارشد تنظیم کنند.
وی با اشاره به اینکه روابط‌عمومی باید پیام خوب را خوب، برساند، توضیح داد:بسته پیام باید تنظیم شود. در بسته پیام، نوع پیام، شیوه ارسال، گفت‌وگو، زبان بدن و مواردی از این نوع باید تنظیم شود و این وظیفه روابط عمومی است.
امین‌زاده افزود: باید عوامل غیرکلامی را بشناسیم. با استفاده از این ابزار میتوانیم سازمان‌ها را رشد و ارتقا دهیم.
وی بابیان اینکه باید انواع پیام‌ها را بشناسیم، گفت: :باید لحن، زبان بدن، واژه و زمان سنجی را بشناسیم و از این ابزار به خوبی استفاده کنیم. اگر ابزار مناسبی برای انتقال پیام انتخاب نشود، مخاطب در دریافت پیام با مشکل روبرو می‌شود.