برخلاف رویه سابق در این دوره با دستور وزیر توافق کردیم، دیوان محاسبات به شرکت‌های زیرمجموعه شستا ورود کند.

آمار عملکرد شستا نشان می‌دهد سود این مجموعه در شش ماهه اول سال 98 سه برابر شده و به نزدیک 9 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عده ای گمان می‌کردند با کلاهبرداری و تبانی می توانند سرمایه شستا را به یغما ببرند.

لیست همه بدهکاران احصا کردیم و اولویت پیگیری را بر اساس ضریب ریسک و مخاطراتی که برای شستا ایجاد می‌کرد سطح‌بندی کردیم. به زودی خبرهای خوبی خواهید شنید و از این محل عدد و رقم بسیار بزرگی به دست می‌آید. این میزان رقمی بیش از هزار میلیارد تومان است که ظرف چند ماه آینده به شستا بازگردانده می‌شود.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید:

در سال‌های اخیر هرگاه نامی از شستا به میان می‌آمد تصویری که در اذهان افکار عمومی شکل می‌گرفت تصویر مناسبی نبود. در حالی که یکی از بنگاه‌های اقتصادی مهم در کشور محسوب می‌شود اما سازمان‌ها و نهادهای نظارتی همواره از نحوه گزارش‌دهی آن ناراضی بودند درحالی که در حدود یک‌سال اخیر و تحقق شعار جوانگرایی وعده‌داده شده توسط رییس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پویایی و نشاط در مجموعه شستا با مدیریت جوان و تحول‌گرا، محقق شد و شستا به یکی از موفق‌ترین و پربازده‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور تبدیل شد. به همین روی با محمد رضوانی‌فر مدیرعامل 42 ساله شستا که معتقد است؛”شستا را از گذشته به ارث نبرديم بلكه از آيندگان به عاريه گرفته‌ايم، اين امانت را بايد به شكلي مديريت كنيم كه با افتخار به نسل بعدي تحويل دهيم، به گفت‌وگو نشستیم تا علاوه بر برنامه‌های آتی وی، درخصوص چالش‌ها و مشکلات پیش رو نیز سخن بگوییم. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

 محمد رضوانی فر:
نزدیک به یک سال از حضور شما در شستا می گذرد. پيش از آمدن به شستا چه تصويري در خصوص اين مجموعه داشتيد؟

پیش از آمدن به شستا بنده، حدود يك سال در شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین مشغول به فعاليت بودم. به همین دلیل از الگوي  مديريتي حاكم بر شستا مطلع بودم. به هر صورت هلدينگ دارويي نيز به عنوان دومين هلدينگ بزرگ اين مجموعه (شستا) مقياس خوبي براي شناخت نسبي از سازه مديريتي شستا به شمار مي‌آيد. با نحوه نظارت‌ها، اعمال كنترل‌ها، نحوه برگزاري مجامع، گزارشات، نحوه تصميم سازي و تصميم گيري‌ها کاملاً آشنا بودم. همچنين نحوه نظارت و كنترل بر خريد و فروش‌ها، تعريف و تصويب پروژه‌ها، نحوه پيگيري پرونده‌هاي حقوقي و نحوه توجه به مسائل و چالش‌هاي شركت‌هاي مشكل‌دار و نوع نگاه به توسعه تعاملات با بازار سرمايه و بورس را ديده بودم. به سبب جلسات و رفت وآمدها آشنايي اجمالي از سایر هلدينگ‌ها نیز داشتم و تمام اين‌ها به شناخت بيشتر از شستا كمك كرد. به همين خاطر پیش از آمدن به شستا مسائل كليدي و اساسي شستا را مدنظر داشته و جمع‌بندي کرده بودم. علاوه بر این از آبان‌ماه سال ۹۷ که آقای دکتر شریعتمداری محبت کرده و طرح بحث نمودند تا ابتدای آذرماه که به عنوان مدیرعامل شستا منصوب شدم، با همراهی و همفکری ایشان برنامه‌ای جامع و منسجم طراحی کردیم. آن‌چه‌که در شستا در این دوره مدیریتی عملي شد؛ دقيقا همان برنامه‌‌ای بود كه به عنوان سياست‌هاي كلان و راهبردهاي ارتقاء عملكرد و كارايي شفاف در روز اول با وزیر محترم، جمع بندي و طراحی شده بود.

رئوس و سرفصل‌های این برنامه شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترين و اولین برنامه ما به منظور تحول در شستا ساماندهي شركت‌ها از طریق ادغام، انحلال، ورود به بورس و فروش سهام بود.این همان نکته‌ای بود که بارها از سوی رئیس‌جمهور محترم مورد تاکید قرار گرفته و در ابتدای فعالیت بنده نیز مقرر شد كه 30 شركت و 3 هلدينگ را وارد بورس كنيم. در این  دوره نزدیم به یک‌سال، 7 شركت و يك هلدينگ به بورس پيوستند و مراحل ورود به بورس شركت‌های باقی مانده به سرعت در حال انجام است. براساس برآوردها پيش‌بيني مي‌شد كه حداقل 14شركت را ادغام كنيم. پس از تجربه موفق ادغام شرکت‌های فرآيندگستر در كلرپارس ادغام، شرکت‌های شيمي‌تكس در شيمي بافت و اسالم در چوكا به سرعت عملی شد و ادغام شركت‌هاي ديگر نیز همچنان با طی کردن مراحل قانوني، به سرعت در حال پيگيري است. در زمینه انحلال نيز با شركت‌هاي زيادي مواجه بوديم كه كارايي و فروش نداشتند و حوزه فعاليت‌شان به دليل تغييرات تكنولوژيك و زيست محيطي و مسائل ديگر تغيير پيدا كرده است.

موضوع مهم دیگری که همواره در مورد شستا مطرح بوده مساله عدم شفافیت است. در این حوزه در دوره مدیریتی خود چه  اقداماتی انجام شد، با توجه به اینکه وزیر تعاون با همین کلیدواژه از مجلس رای اعتماد گرفت.

بله این موضوع با توجه به تاکیدات وزیر محترم، دومین محور برنامه‌های ما برای اداره شستا بود. در خصوص ارتقاي شفافيت و سلامت اداري و موضوع شفافیت نیز برنامه‌های مهمی علاوه بر اقدامات انجام شده در در دستور کار قرار گرفت تا بتوانيم مجامع را به صورت شفاف برگزار كنيم و در همین راستا سامانه‌هاي اطلاع‌رساني و شفافيت را اجرايي کردیم. 8 آبان‌ماه سال‌جاری بود كه مجمع در حضور آقای وزیر برگزار شد و در اين مجمع از بخشي سامانه‌ها (در حوزه شفافيت) همچون سامانه اسناد، سامانه انتصابات،ع سامانه ارزيابي عملكرد يا كارنامه رونمايي شد و به همين ترتيب مابقي سامانه‌ها نيز در حال آماده سازي است.

اقدامات شما در این دوره به گونه‌ای بوده که اتهام عدم همکاری که همواره از سوی نهادهای نظارتی درباره شستا مطرح می شد، مرتفع شده باشد؟

بله. چالشي در شستا وجود داشت كه آيا شركت‌ها و مجموعه‌هاي شستا مشمول رسيدگي‌هاي ديوان محاسبات مي‌شوند يا خير. ما براي اينكه بگوييم براي پاسخگويي و شفافيت مرزي نداريم اين چالش سنواتي را پايان داديم و با دستور وزير توافق كرديم تا ديوان محاسبات هم به زيرمجموعه شستا ورود كند.

سومين محور نيز افزايش كارايي و ارتقاي عملكرد در شركت‌هاي تابعه بود. اصلاح نظام فروش، شفا‌ف‌سازي و اصلاح نظام و فرايند‌هاي خريد، تمركز بر فروش مناقصه و مزايده محور، اصلاح فرايندهاي خريد،كنترل روش‌هاي تامين مالي، كاهش هزينه‌هاي مالي و كاهش دوره وصول مطالبات كه تبلور آن در سامانه كارنامه ديده مي‌شود. خروجي آن را مي‌‌توان با مقايسه آمار شش ماهه امسال با سال گذشته به خوبي مشاهده كرد كه نشان مي‌دهد فروش از 16هزار ميليارد تومان تجميعي شش ماهه ابتداي سال گذشته به 28 هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين سود تجميعي نيز از 3 هزار و 100 ميليارد تومان در شش ماهه ابتداي سال 97 قریب به 9 هزار ميليارد تومان در شش ماهه اول سال 98 رسيده و اين آمار رشد 3 برابري را نشان مي‌دهد. در برخي هلدينگ‌ها عملكرد بسيار خوبي داشتيم. تنها شرکت بزرگی كه هنوز دچار چالش است و اميدواريم تا اواخر امسال با تدابير مورد نظر موضوعات‌اش حل و به نقطه سر به سر رسیده و وارد فرآیند سودآوری شود، شركت رايتل است.

کمی هم به موضوع چالش‌ها بپردازیم.مهمترین چالش‌های شما در طول این یک سال چه بود؟

يكي از بزرگترين چالش‌ها در شستا مربوط به پروژه‌ها بود. متاسفانه احصاي درست و برآورد دقیق  از پروژه‌ها وجود نداشت، اينكه چه تعداد پروژه‌ داريم؟ و اينكه كدام يك فرآيند تصويب را در شركت و هيات مديره هلدينگ‌ها طي كرده؟ گزارشي در اين زمينه وجود نداشت و در ساختار شستا سازوكار مديريتي براي نظارت بر پروژه‌ها نيز ديده نمي‌شد. در حال حاضر تمام پروژه‌هاي موجود در سيستم را احصا و مصوبه‌ها را بروزرساني كرديم. همچنين روش‌هاي تامين مالي براي آن‌ها پيش‌بيني و استخراج شده است. از سوي ديگر پروژه‌ها متوقف يا آن‌ها كه بايد متوقف شوند را مشخص كرديم. اكنون تمركز خود را بر روی 288 پروژه‌ – به جز پروژه‌هاي كه كارهاي پيمان كاري انجام مي‌دهند، قرار داديم كه اميدواريم تا پايان سال 99 آن‌ها به بهره برداري برسند. بخش بزرگي از تامين مالي اين پروژه‌ها از محل تسهيلات بانكي و بخش ديگر آن از محل افزايش سرمايه شركت‌ها و منابع داخلي بوده است.

مهمترين پروژه‌ها كدام است؟

از 288 پروژه‌ حدود 117پروژه‌ در هلدينگ نفت،گاز و پتروشيمي است و حدود هزار و چهارصد ميليارد تومان حجم پروژه‌‌اي است كه تا پايان سال 99 به بهره برداري خواهيم رساند. حدود 87 پروژه‌ در هلدينگ دارويي است كه تقريبا 452 ميليارد تومان سرمايه گذاري بوده و عمدتا در حوزه بهينه‌سازي و بازسازي خطوط و ارتقاي GMP است. نزديك به 47 پروژه به استعداد نزديك به‌ هزار و 187 ميليارد تومان در هلدينگ سيمان است كه بزرگترين آن انتقال فاز توسعه سيمان درود و انتقال سيمان فارس است. در هلدينگ فلزي– معدني صدرتامین 6 پروژه‌ داريم به استعداد 622 ميليارد تومان كه شاخص‌ترين آن انتقال شركت پشم شيشه ایران از داخل شهر شيراز است. طلاي سيستان و كردستان و خط 2 توسعه فرآورده‌هاي نسوز در جمبزه و خط توسعه معدني املاح است. در صنايع عمومي اكنون 9 پروژه‌ گاوداري با حدود هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در حال اجراست كه هلدينگ صنايع عمومي ما را به یکی از نقش آفرینان موثر توليد شير در كشور تبديل خواهد كرد، به جز اين 9 پروژه يك پروژه‌ شير خشك بروجرد داريم كه به سرعت در حال پيشرفت است.

به همين نسبت حدود 5 پروژه‌ بزرگ به استعداد 218 ميليارد تومان در حوزه كشتيراني و سه پروژه‌ در حوزه انرژي با 151 ميليارد تومان سرمايه‌‌گذاري وجود دارد. تامين مالي 288 پروژه‌ نامبرده كه بر آن‌ها تمركز داريم و قطعي شده و FS (مطالعه امکان‌پذیری طرح) آن‌ها به‌روزرساني شده و تمام مراحل قانوني و مستندسازي آن بنابر مصوبات هلدينگ‌ها، شركت‌ها و شستا طي شده است؛ قريب  به 5 هزار ميليارد تومان پروژه‌ است كه به استعداد 288 پروژه‌ كه تاكنون بیش از هزار میلیارد تومان صرف شده و در برنامه سال 98، 2 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري برای این پروژه‌ها دیده شده  است، مابقي آن نيز براي سال 99 باقی مي‌ماند كه بخش بزرگي از 288 پروژه‌ در هلدينگ‌هاي مختلف به بهره‌برداري خواهند رسيد.

در حوزه مطالبات و پرونده‌های حقوقی چه اقداماتی انجام شد؟

يكي از برنامه‌هايي كه از ابتدا در دستور كار قرار گرفت مربوط به پيگيري پرونده‌هاي حقوقي است. عده‌اي گمان مي‌كردند كه مي‌شود با كلاهبرداري و تبانی سرمايه شستا را به يغما ببرند و با تغيير مكرر مديريت در شركت‌ها و شستا آن را مشمول گذر زمان و عدم پيگيري كنند. برخي  پرونده‌ها با برنامه ريزي و تباني بخشي از رده‌هاي مياني يا پايين تر در شركت‌ها شكل گرفته بود و رسيدگي به آن‌ها كار پيچيده‌اي بود. اولين كار احصاي اين پرونده‌ها بود. به اين صورت براي اولين بار تمامي پرونده‌هاي حقوقي مورد بررسي قرار داديم. خواهان و خوانده، ارزش اقتصادي پرونده، سال ايجاد، دوره مديريت و آخرين وضعيت پرونده را به طور كامل استخراج كرديم. اولويت پيگيري پرونده‌ها را بر اساس ضريب ريسك و مخاطراتي كه براي شستا ايجاد مي‌كرد نيز سطح‌بندي كرديم. در اين زمينه به زودي خبرهاي بسيار خبر خوبي خواهيد شنيد. اكنون پرونده‌ها مراحل نهايي اجراييت را طي مي‌كند و با فشارهاي صورت گرفته مطالبات بايد پرداخت شود و از اين محل عدد و رقم بسيار بزرگي به دست مي آيد كه در سنوات گذشته از دست رفته بود و با اين پيگيري‌ها به مجموعه شستا (حساب شركت‌ها و هلدينگ‌ها) باز خواهد گشت. اين ميزان از مطالبات رقمي بيش از هزار ميليارد تومان است كه ظرف چند ماه آينده به دست مي‌آيد. برخي پرونده‌ها مراحل نهايي خود را طي مي‌كند كه به جهت برخي ملاحظات حقوقي نمي‌توان اسامي پرونده‌ها را ذكر كرد، اما در اسرع وقت دستاوردها با مستندات اطلاع رساني مي‌شود.

ورود شستا به بورس چه دستاوردي خواهد داشت؟

اولين دستاورد اين اقدام، همان شفافيتی است که جناب وزیر در مجلس تعهد کردند و  شستا از پاسخگويي و ارائه گزارش عملكرد در يك مجمع محدود و جمع کوچک در منظر قضاوت عامه مردم و سهام‌داران قرار مي گيرد. شستا مكلف مي‌شود به ارائه صورت‌هاي مالي و گزارش فعاليت هيات مديره گزارش مربوط به تغييرات پرتفوي و سرمايه گذاري از يك امر داوطلبانه به يك امر الزامي تبديل مي‌شود در دوره هاي منظم ماهانه و سالانه. بنابرين اين اقدام موجب ارتقاء شفافيت و ارتقاء پاسخگويي مديريت در شستا خواهد شد كه خود به تنهایی مهم‌ترين دستاورد است. دوم حضور در بازار سرمايه كمك مي كند دارايي‌هاي مجموعه ارزش قابل پيش بيني داشته باشد و متد روشني براي احصاي ارزش روز دارايي‌هاي سازمان تامين اجتماعي به وجود آيد. به هر صورت زماني كه زيرمجموعه‌هاي شستا و به طور كلي مجموعه شستا وارد بورس شود ارزش روز دارايي‌ها هميشه و به‌روز در تامين اجتماعي محسوس و قابل مشاهده خواهد بود. اين موضوع كمك مي‌كند كه ارزش دارايي ها قابليت وثيقه گذاري و انتشار اوراق در اشكال مختلف براي سازمان تامين اجتماعي فراهم کند. ورود به بورس همچنين كمك مي‌كند متناسب با شرايط بازار و برنامه‌هايي كه دولت و سازمان براي خروج از بنگاه‌داري خواهد داشت درصدي از مالكيت شستا عندالزوم و متناسب با برنامه‌هاي موجود در اختيار عموم قرار گيرد موضوعی که دستور صريح و روشن رئيس جمهور محترم نیز بوده است.

فكر مي كنيد چه زمانی مي‌توانيم بگوييم تامين اجتماعي از بنگاه داري خارج شده و به سهام‌داري روي آورده است؟

براي اين كار بايد مجموعه‌اي از ملاحظات را لحاظ كنيم. عرضه شستا به نوعي ابرعرضه در ميان عرضه‌هاي ديگر است. شرايط اقتصادي، شرايط بازار، عمق بازار سرمايه و بازارهاي رقيب در مقاطع مختلف بايد لحاظ شود تا بتوانيم بگوييم اين فرايند (گذار از بنگاه‌داري) انجام مي‌شود. اما امروز مهم اين است كه اين امكان فراهم می‌شود كه براساس يك ساز وكار كاملا شفاف و رقابتي و با حضور تعداد كثيري از سهام‌داران عرضه‌ها صورت مي‌گيرد. براي مثال در آخرين عرضه‌اي كه داشتيم بيش از 900 هزار نفر (كد) در خريد سهام شركت داروپخش ما مشاركت داشتند. اين موضوع امكان تباني قيمت را از بين مي‌برد و اين غايت آرزوي است كه ما براي توسعه مالكيت عمومي، توسعه مشاركت مردم، واگذاري‌ها، عمومي سازي و خصوصي سازي  واقعي دنبال مي‌كنيم. از آنجايي كه عدد عرضه شستا بزرگ است شايد اين فرايند زمان زيادي طول بكشد، اما در نقطه شروع با توجه به ابعادي كه شستا دارد و باتوجه به سازوكارهايي و مقرراتي كه در بازار سرمايه وجود دارد، شايد با نظر سازمان بورس حدود 5 درصد آن در عرضه اوليه عرضه شود و تا 10 درصد ممكن است قابل افزايش باشد، البته اين میزان، براي عرضه اوليه است و مابقي آن متناسب با سياست‌هاي سازمان و شرايط بازار و … انجام مي‌شود.

اجازه بدهید در پیوند با موضوع بورسی شدن شستا به یک موضوع مهم دیگر که فراهم‌کننده  بسترهای نظارتی و شفافیت‌زا است بپردازیم. اتفاق بزرگ دیگری كه افتاد مربوط به نگاه ويژه به حوزه IT بود . لازم است به این موضوع اشاره کنیم که در نتیجه حمایت‌های ویژه هیات مدیره شستا و به خصوص جناب آقای ترکان شاهد تحولات مثبت در این حوزه بوده‌ایم. سامانه‌هايي كه امروز شكل گرفته ما را به شركت‌داري هوشمند نزديك كرده و امكان اعمال نظارت برخط، به لحظه و به هنگام در اين حجم از شركت‌ها و تنوع فعاليت‌ها جز ازطريق اين سامانه‌ها وجود ندارد. در بحث توسعه انساني، اتكا و توجه به نيروي جوان در انتصابات، كاهش متوسط سن مديران و هيات مديره شركت‌ها، توجه به تحصيلات و … در مجموع انتصابات يك سال گذشته مورد توجه قرار گرفت.

جوانگرایی موضوع دیگری بود که وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در روز رای اعتماد بیان کرد و ما بیشترین تغییرات از این منظر را در کل وزارتخانه در مجموعه شستا شاهد بودیم. آیا آماري در خصوص جوانگرایی  در انتصابات وجود دارد؟

 بله. پيش‌تر متوسط سن روي 50 سال بود، اما اكنون متوسط سن در تركيب هيات مديره‌ها به 43 سال رسيده و تحصيلات نيز از متوسط ليسانس به بالاي فوق ليسانس رسيده است. ضعف و اشكالاتي هم وجود دارد به طور مثال نتوانستيم زنان را در مدار مديريتي قرار دهيم، البته 9 انتصاب از زنان داشتيم و اين روند به طور كلي در حال بهبود است. طبيعتا برخي مواقع جوانان رزومه كم رديف‌تري به لحاظ سابقه كار دارند، اما نقش پررنگي ايفا كردند. با اين حال ما از انتصابات به كارگيري جوانان در هلدينگ‌ها و شركت ها دستاوردهاي بزرگي را شاهد بوديم. براي مثال در حوزه دارويي به گواه تمام كساني كه در اين صنعت دارو حضور دارند اكنون تي‌پي‌كو با حضور آقای دکترفرهت به عنوان یک مدیرعامل جوان موفق‌ترين هلدينگ با اين مقياس در ميان فعالان اين حوزه است. در حال حاضر 37 شركت دارويي در بورس حضور دارند و به خوبي مي‌توان مقايسه كرد. اگر جوانانی همچون دکتر شیرازی‌ و خادم المله را در صبا تامین داریم نتیجه آن سود بیش از دوهزار میلیارد تومان در این هلدینگ است. در رايتل اخيرا به حضور دكتر رضاخواه اتكا كرديم كه  جوان هستند و جوانان خود را به خوبي نشان دادند. در هلدینگ سیمان از حضور آقای دکتر جمارانیان سود می‌بریم که بیش از بیست سال از مدیرعامل پیشین جوان‌تر بوده  و البته در حوزه مالی و مدیریتی بسیار متخصص هستند. اگر نگاهی به وضعیت این هلدینگ بیاندازیم،در شش ماه اول امسال با رشد سود دو برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. و یا حضورآقای دکتر غلامرضا سليماني مدير هلدينگ صدر با  كه فاصله سني او با مدير قبل بيش از30 سال است و حضورشان حدود200 درصد رشد را در شش ماهه اول سال رقم زده و كارهاي نوآورانه و خلاقانه انجام داده است. در این سوآوري و ارتباط با مراكز تحقيقاتي و نوآروي بسيار افزايش يافته و به زودي شاهد محصولات نو در اين زمينه خواهيم بود. در اين  هليدنگ در گذشته به اين موضوعات حتي فكر هم نمي‌شد. در هلدینگ انرژی براي مثال مهندس نفيعي را اضافه كرديم كه يكي از استعدادهاي بي نظير كشور در حوزه تخصصي نيروگاهي هستند. به همين خاطر توانستيم با حضور ایشان به جرات فرايند نقل و انتقالات نيروگاهي كه روزي وكالتي انجام ميداديم، به صورت مديريتي انجام دهيم و اجراي پروژه هاي حوزه نيروگاهي نيز به سرعت در حال انجام است.در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير مانند انرژي‌ بادي و خورشيدي، پروژه‌هايي داريم و تامين مالي را انجام داديم. در حوزه كشتيراني با حضور جناب آقای خیابانی نيز تركيب بسيار جواني در آنجا شکل گرفته و اصلاح ساختار مديريتي در حال شتاب گرفتن است. همچنين كاهش هزينه‌ها و اصلاح ساختار مالي در حال انجام است. در هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی حضورجوانی متخلق و متخصص مانند آقای دکتر علامه راد که یکی از ظرفیت‌های بزرگ بازار سرمایه کشورنیز به حساب می‌آیند را داریم. در این هلدینگ شاهد رقم خوردن اتفاقات خوب نظیر ادغام هوشمندانه شیمی تکس در شیمی بافت، تعیین تکلیف جسورانه پرونده حقوقی گازلوله که سال‌ها است بند گزارش حسابرس در تاپیکو و شستا بوده، ساماندهی پرتفوی و ترکیب سهامداری ما در این هلدینگ ، ساماندهی وضعیت فروش، پرونده‌ها، سرمایه‌گذاری‌های جدید را داریم. در صنايع عمومي نيز در تركيب شركت مثل پارس الكتريك از ظرفيت جوان ها استفاده كرديم كه نتيجه آن را به زودي مي‌بينيم. ساختار مديريتي شستا نيازمند نيروي جوان، متعصب نسبت به امور، چابك و فعال بود كه اين اقدام انجام شد. درخصوص تحصيلات نيز اكنون تقريبا حداقل تحصيلات مديران، فوق ليسانس است.

مهم‌ترين چالشي كه فكر نمي‌كرديد در شستا با آن روبرو شويد، اما پس از ورود، با آن مواجه شديد چه بود؟

با وجود اراده مصمم تيم همراه با اراده و انگيزه و حمايت دلگرم كننده از سوي وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی در خصوص برنامه‌ها و سياست‌ها هيچ چالش حل نشدني وجود نداشت، اما پيش بيني مي‌شد كه دست گذاشتن روي پرونده‌هاي حقوقي برخي ملاحظات را ايجاد كند و به واسطه آن برخي حواشي را در رسانه‌ها براي ما ايجاد كند. ايجاد برخي چالش‌ها را از گذشته انتظار داشتم و همچنان دارم. با آنچه كه كه مي‌توانستيم باشيم و انتظار داريم، فاصله داريم. با اين حال اما  نسبت به گذشته تغييرات چشمگيري رخ داده است. اكنون در شستا مجموعه‌اي كه توليد آن متوقف باشد، وجود ندارد. در برخي از حوزه‌ها مانند حوزه دارويي تا يك سال آينده مواد اوليه مورد نياز براي توليد را تامين كرديم. توليد از نظر حجم و مقدار رشد كرده و با وجود تمام ناملايمت‌هايي كه در رفتارهاي ظلمانه به واسطه تحريم‌ها وجود داشته، توانستيم حجم فروش پتروشيمي را افزايش دهيم. همچنين تمام تعهدات ارزي خود را به طور كامل ايفا كرديم. از طرفي منابع حاصل از صادرات منابع پتروشيمي و نفت و گاز به طور کامل در سامانه نيما عرضه شده است. به ارزش روز دارایی‌های شستا که یک دارایی بین‌نسلی است قریب 15هزار میلیارد تومان افزوده شده است. قدرت يك مجموعه اقتصادي در هوشمندي محيطي براي ورود و خروج به موقع از سرمايه‌گذاري‌هاست. جايي گفته شده بود كه شستا داراي 30 هزار هيات مديره است و در یک خبرگزاري هم منتشر شد در حالي كه با يك ضرب و تقسيم ساده مي‌توان دريافت كه اين رقم فاصله فاحشی با عدد واقعي دارد. متاسفانه تصوير نامطلوبي از شستا به دلايل مختلف در ذهن مخاطبان نشسته است و اصلاح اين ذهنيت كار بسيار سختي به نظر مي‌رسد. هر چه توسعه سود آوري افزايش يابد حتي مخاطب خاص هم سرعت اصلاحات و دستاوردها را به سختي باور مي كند. از طرفي برخي ذينفعان هم به خود حق دخالت مي‌دهند. به هر حال با برنامه 11گانه مسير اصلاح را شروع كرديم و با سرعت آن را پيش مي‌بريم. درخواست بنده از تيم مديران مجموعه شستا اين است كه شستا را به طراز مديريتي در شان دولت تدبير و اميد و نظام جمهوري اسلامي برسانند كه ذهنيت گذشته از بين برود و عملكرد شفاف و سودآوري جايگزين آن شود. بزرگترين كاركرد فردي كه در راس مجموعه‌اي همچون شستا قرار مي‌گيرد، ايجاد هماهنگي ميان معاونت‌ها و هلدینگ‌ها است. همچنين تمركز بر پيگيري امور اولويت‌دار و سرعت بخشي به تصميم‌سازي و اتخاذ تصميم در وهله اول بايد مورد توجه قرار گيرد.يكي از معضلات شستا عدم تصميم‌گيري بود و تلاش کردیم این چالش را  به نقطه قوت تبدیل کنیم.