صدا و سیمای خراسان رضوی در گزارشی تفصیلی به مشکلات صنعت سیمان در کشور پرداخت.
به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، در این گزارش به مشکلات اصلی این صنعت به ویژه قیمت بسیار ارزان این محصول پرداخته شده‌است.
در این گزارش اشاره می‌شود برخی از کشورهای همسایه به دلیل نرخ پایین سیمان در ایران تمایلی به واردات ندارند و معتقدند واردات سیمان از ایران باعث آسیب‌های اقتصادی به کارخانه‌های سیمان در کشور مقصد شده است. در این شرایط بسیاری از کشورها تعرفه سنگینی بر واردات سیمان از ایران اعمال می‌کنند تا قدرت اقتصادی کارخانه‌های سیمان خود را حفظ کنند.
گزارش صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران واحد خراسان رضوی همچنین حاکی از آن است که برخی از کارخانه‌های سیمان از جمله سیمان سبزوار به دلیل مشکلات ناشی از قیمت گذاری در دوازده سال گذشته نتوانسته‌اند سودی به سهامداران خود تخصیص دهد و این موضوع باعث شده سهامداران این شرکت و بسیاری از شرکت‌های سیمانی دیگر، برای فروش اوراق سهام خود اقدام کنند.
نارضایتی سهامداران صنعت سیمان در حالی رخ داده که نرخ این حصول به طور دستوری تعیین می‌شود و نرخ کنونی این محصول به گونه‌ای است که سوددهی بسیاری از کارخانه‌ها را تحت شعاع خود قرارداده است.
در حالی که بسیاری از هزینه‌های تولید در سال جاری چند برابر شده است، نرخ فروش این محصول تنها بیست در صد افزایش یافته و شکاف نرخ سیمان بین کارخانه و واحدهای فروش مصالح ساختمانی بسیار عمیق شده است. این موضوع دلالی سیمان را رونق داده و باعث شده سود اصلی این صنعت به جای این که صرف توسعه و رونق بیشتر شود، جذابیت دلالی سیمان را افزایش داده است.
برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد هر تن سیمان در شهر کویته پاکستان در حدود ۸۰ دلار به فروش می‌رسد و این در حالی است که برخی از کارخانه‌های داخلی سیمان این محصول را با قیمت کمتر از ۸ دلار به فروش می‌رسانند. این موضوع منجر به تمایل بیشتر همسایگان ایران برای واردات کلینکر شده و صادرات سیمان را که دارای ارزش افزوده بیشتری است با خطر روبرو کرده است.