دلایل افزایش قیمت سیمان و تاثیر قطع برق بر این صنعت موضوع برنامه ایران امروز در رادیو ایران بود. در این برنامه حمید فرمانی، عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به همراه برخی از مهمانان به بررسی وضعیت صنعت سیمان و آثار قطع برق در این صنعت پرداختند.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین، حمید فرمانی، مدیرعامل شرکت سیمان آبیک و عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت سیمان افزایش یافت، پاسخ داد: به طور متوسط در کشور ما ماهانه حدود 5 میلیون تن سیمان تولید و به بازار عرضه می شود. این در حالی است که به دلیل قطع برق این میزان به یک میلیون تن کاهش یافت. به عبارت دیگر 20 درصد سیمانی که همیشه تولید و عرضه می شد به دلیل سیاست های غلط در تنظیم مصرف برق به بازار راه یافت و همین امر سبب شد قیمت سیمان افزایش یابد.

وی افزود: از نیمه دوم خرداد که محدودیت برق اعمال شد تولید به وقفه افتاد و از 13 تیرماه تا چند روز گذشته چرخه تولید سیمان کاملا متوقف شد که متاسفانه آثار آن مشاهده می شود. قطع کامل برق و توقف فرایند تولید دلیل اصلی افزایش قیمت سیمان است. در این زمینه باید در نظر داشته باشیم که سیمان قابلیت انبار شدن ندارد. در بهترین حالت شرکت های سیمانی می توانند 6 روز سیلوها را پر نگه دارند و امکان آسیاب کردن کلینکر نیز از بین رفت.

قیمت در حال تعدیل بود اما برق را قطع کردند

احمد رحیمی، مدیرعملیات عرضه بورس گفت: تقریبا از ابتدای امسال که با عرضه سیمان به بورس دیدیم که قیمت در حال تعدیل است اما متاسفانه قطع برق باعث شد معاملات سیمان هیجانی انجام شود.

وی با اشاره به ابطال معاملات سیمان توضیح داد: ما معاملات هیجانی را مورد قبول ندانستیم و اجازه ندادیم قیمت سیمان به طور غیرمنطقی افزایش یابد. در ادامه برای تعدیل قیمت سیاست فروش سلف در نظر گرفته شد. در نتیجه معاملات در تناژ مناسبی به طور سلف انجام شد و بازار تا حدی متعادل پیش رفت.

وی درباره این که عده ای می گویند سیمان در بازار وجود ندارد، توضیح داد: امروز شاهد مازاد عرضه سیمان تیپ دو در بورس کالا بودیم و معاملات به قیمت پایه انجام شد که اتفاق مناسبی برای تعدیل قیمت سیمان است.

دلیل افزایش قیمت سیمان فقط قطع برق است

فرمانی در ادامه به این پرسش که دلایل افزایش قیمت سیمان شامل چه مواردی می شود، این گونه پاسخ داد: افزایش قیمت فقط یک دلیل دارد و آن قطع برق است. نمی شود سیمان را بدون برق مورد نیاز تولید کرد و زمانی که برق قطع می شود، عرضه کاهش یافته و نتیجتا تقاضا ثابت می ماند. این موضوع منجر به افزایش قیمت می شود.

وی با اشاره به روند تولید سیمان در کارخانه ها توضیح داد: شرکت های سیمانی فرایند تولید پیوسته دارند. کوره را نمی توان روشن و خاموش کرد. فراورده های نسوز داخل کوره بسیار گران قیمت است. در سیمان آبیک اگر فراورده های نسوز آسیب ببیند حدود 30 میلیارد تومان خسارت برجای می گذارد. در نتیجه این که بگوییم برق را شبانه وصل می کنیم هیچ فایده ای برای صنعت سیمان ندارد. در سال یک بار کوره خاموش می شود و آن هم برای تعمیرات است.

مدیرعامل سیمان آبیک با بیان این که تصمیم قطع برق صنعت سیمان به دلیل عدم شناخت از این صنعت سیمان رخ داد، توضیح داد: بعد از کوره باید آسیاب سیمان، کلینکر تولید شده را تبدیل به سیمان کند و این فرایند از آغاز تا انتها حداقل نیاز به تامین مداوم 40 مگاوات برق در روز دارد. اگر شرکت برق بخواهد کمتر از 40 مگاوات برق بدهد بهتر است اصلا برقی اختصاص ندهد و منت بی خود هم سر مصرف کننده نگذارد.

فرمانی با تاکید بر این بورس کالا به واقعی شدن قیمت کمک می کند، گفت: من قول می دهم اگر برق را وصل کنند یک ماهه قیمت ها به تعادل می رسد و این نتیجه فعالیت بورس کالا است. همین الان کمترین قیمت سیمان در بورس کالا وجود دارد اما عده ای مدام می گویند سیمان گران شده است. این افراد با انگیزه های خاص مانند فرار مالیاتی تلاش می کنند بورس کالا را مقصر جلوه دهند.

دستگاه های اجرایی هماهنگ نیستند

عبدالوهاب سهل آبادی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این که دستگاه های مختلف در کشور هماهنگ نیستند، گفت: اتفاقی که در قطع برق رخ داد به دلیل دستوری بود که معاون اول ریاست جمهوری داد و این تصمیم در برنامه 20:30 پخش شد. متاسفانه این تصمیم بدون مشورت با انجمن ها و تشکل ها بود و نتیجه آن را دیدیم.

وی افزود: قیمتی که ناخواسته افزایش می یابد اثرات منفی در دیگر حوزه ها هم دارد. بسیاری از مردم اصلا سیمان مصرف نمی کنند اما تبعات افزایش قیمت آن را باید تحمل کنند. افزایش قیمت تبعات منفی زیادی دارد و متاسفانه این موارد در تصمیم قطع برق دیده نشد.

مسکن و افزایش قیمت سیمان

ایرج رهبر، نائب رییس انجمن انبوه سازان گفت: افزایش قیمت سیمان بر افزایش قیمت مسکن تاثیر دارد. هر مصالح و کالایی که وارد بورس شد قیمت آن افزایش یافت. بورس محل تامین سرمایه است و تلاش می کند سود بیشتری به دست آورد. برق ممکن است تاثیر داشته باشد اما تبدیل به یک بهانه شده است.

تاثیر قیمت سیمان بر مکسن چیست؟

حمید فرمانی، مدیرعامل سیمان آبیک با اشاره به این که در هر متر مربع سه کیسه سیمان استفاده می شود و میانگین قیمت خانه در تهران 30 میلیون تومان است. حال اگر میانگین قیمت ساخت را 6 میلیون تومان فرض کنیم باز هم در می یابیم که قیمت سیمان بر قیمت مسکن هیچ تاثیری ندارد.

وی با اشاره به این که 5 کیسه 30 هزار تومانی با سود عامل و… در نهایت به قیمت 50 هزار تومان می رسد. اگر مصرف هر مترمربع مسکن را به جای 3 کیسه، 5 کیسه هم فرض کنیم می شود 250 هزار تومان که اصلا وزنی در قیمت مسکن ندارد.

وی همچنین با اشاره به ارقام رسمی معاملاتی در بورس کالا که دسترسی به آن آزاد است، گفت: چرا سیمان کیسه ای 30 هزار تومان را نمی خرند؟ سیمان در بورس کالا تا 28 هزار تومان هم معامله شده است اما عده ای دائم می گویند قیمت سیمان پاکتی 100 هزار تومان شده است. متاسفانه انگیزه های زیادی برای خرید سیمان گران قیمت وجود دارد.