صنعت سیمان در حالی که در بسیاری از شاخص‌ها از جمله تولید و تحویل داخلی، رشد مناسبی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده اما نه تنها مورد حمایت قرار نمی گیرد بلکه برخی سیاست های ناعادلانه و غیرکارشناسی منجر شده تا خطر تعطیلی این صنعت اعلام شود.

رضا جمارانیان، با اشاره به این که صنعت سیمان از تمام تلاش خود استفاده می‌کند تا نیاز کشور به این محصول استراتژیک به درستی تامین شود، توضیح داد: صنعت سیمان در هفت ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در زمینه تولید سیمان ۱۳ درصد و در زمینه تحویل داخلی ۱۸/۶ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل ویروس کویید ۱۹، تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان و قیمت‎گذاری ناعادلانه و غیرکارشناسی، صنعت سیمان تمام تلاش خود را می‌کند تا کشور در حوزه سیمان با کمبود عرضه نسبت به تقاضا روبرو نشود و پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز از این جهت مصون بمانند. با وجود این، افرادی با رفتار ناعادلانه و غیرکارشناسی تلاش می‌کنند صنعت سیمان هرروز ضعیف‌تر از گذشته شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره افزایش تولید و تحویل داخلی سیمان در ۷ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته توضیح داد: این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که سود اصلی افزایش تولید و تحویل به دلیل سیاست‌های اشتباه عاید دلالان و واسطه‌های صنعت سیمان می‌شود و صنعتگران و تولیدکنندگان توان ادامه فعالیت‌های خود را از دست می‌دهند. به بیان دیگر در شرایط کنونی و با اعمال قیمت‌های ناعادلانه هرچقدر سیمان بیشتر در کشور تولید شود، کارخانه‌های سیمان آسیب بیشتری می‌بینند و دلالان و واسطه‌ها نیز درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

جمارانیان با تاکید بر این نکته که اقتصاد رقابتی به منزله بهره‌برداری بیشتر از اقتصاد در صورت رقابت بهتر در بازار است، تصریح کرد: در حالی که برخی شاخص‌ها در حوزه تولید و مدیریت مالی نشان از رشد صنعت سیمان نسبت به دیگر صنایع حوزه ساخت و ساز دارد اما هیچ حمایتی از این صنعت نمی‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که منظور ما از حمایت، رفتار برابر و عادلانه است و به دنبال امتیاز خاص و ویژه‌ای نیستیم. تنها توقع ما این است که رفتاری که در قیمت‌گذاری با صنعت سیمان می‌شود مشابه رفتاری باشد که با فولاد، آهک، آجرسازی و… می‌شود و قیمت این محصول نیز به طور آزاد و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور باشد.

وی تاکید کرد: قیمت کنونی هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان تیپ دو معادل ۱۵۵۰۰ تومان به عنوان قیمت فروش تولیدکننده قیمت گذاری شده است که با احتساب هزینه حمل و سود عامل فروش می‌بایست ۱۹۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد، این در حالی است که همین محصول با همین مشخصات در بازار تهران کمتر از ۴۰ هزار تومان در مصالح فروشی‌ها پیدا نمی‌شود.

به گفته جمارانیان، واحدهای تولید سیمان در صورت ادامه این مسیر توان مقاومت خود را در مقابل عدم تطبیق قیمت دستوری با واقعیت‌های اقتصادی را از دست می‌دهد و نمی‌توان مسیر تولید را ادامه دهد. روندی که طی آن قیمت سیمان کشف و ابلاغ شده مورد تایید صنعتگران این عرصه نیست و متاسفانه قیمت گذاری‌ها به دور از رفتار کارشناسی بوده و فقط باعث سودجویی عده‌ای دلال و واسطه شده است.