در حالی که شرکت پخش فرآورده های نفتی از تامین مازوت (سوخت جایگزین گاز) کارخانه‌های سیمان در فصل گرم امتناع کرد، اکنون قیمت این محصول ۲۵۰ درصد رشد داشته اما قیمت سیمان همچنان سرکوب می‌شود و اجازه تعدیل قیمت داده نشده‌است.

رضا جمارانیان، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری سیمان توضیح داد: قیمت سیمان به گونه‌ای است که از توان کارخانه‌های این صنعت برای ادامه روند تولید به شدت کاسته شده و کارخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند. این در حالی است که اگر قیمت‌گذاری بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی کشور در دستور کار قرار نگیرد در ادامه شاهد بروز مشکلات بزرگتر و بعضا از بین رفتن این صنعت در کشور خواهیم بود.

جمارانیان در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت سیمان چه تاثیری بر قیمت مسکن خواهد داشت، این گونه پاسخ داد: تاثیر قیمت سیمان بر مسکن، کمتر از یک درصد است و افزایش قیمت این محصول ارتباطی به افزایش قیمت مسکن ندارد. متاسفانه برخی به دلیل این که از افزایش قیمت مسکن سود می‌برند، تلاش می‌کنند تا هر اتفاقی را به افزایش قیمت مسکن مرتبط کنند اما در واقعیت این طور نیست. براساس گزارش‌های رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قیمت سیمان کمتر از یک درصد بر قیمت مسکن تاثیر دارد و این موضوع بیشتر بهانه جویی برای سرکوب قیمت سیمان است.
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه قیمت سیمان تابع واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست، افزود: افزایش قیمت در بخش نهاده‌های تولید سیمان بر قیمت نهایی این محصول اعمال نشده است. به بیان دیگر قیمت نهایی هر محصولی وابسته به نوسانات قیمت در بخش نهاده‌های تولید است اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، این اتفاق در صنعت سیمان رخ نداده و به این صنعت آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کرده است.

جمارانیان با اشاره به افزایش قیمت مازوت و عدم تاثیر این افزایش قیمت بر سیمان توضیح داد: از یک طرف شرکت پخش فراورده های نفتی مازوت مورد نیاز صنعت سیمان را به موقع و در شش ماهه گرم سال به کارخانه ها تحویل نداد، از طرف دیگر اکنون قیمت این سوخت بیش از ۲۵۰ درصد گران شده و تامین آن با توجه به قیمت کنونی سیمان توجیه اقتصادی ندارد. این در حالی است که گاز برخی از کارخانه ها نیز قطع شده است. ترکیب این عوامل منجر شد فروش هر تن سیمان با استفاده از مازوت در قیمت‌های کمتر از ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر تن، فاقد توجیه اقتصادی باشد. بر این مبنا باید قیمت سیمان هرچه سریعتر اصلاح شود تا کارخانه‌ها بتوانند با حداقل‌های ممکن ادامه روند تولید را در دستور کار خود قرار دهند.