صنعت سیمان ایران ظرفیت تولید ۸۵ میلیون تن سیمان در سال را دارد اما به دلیل رکود ساخت‌وساز این صنعت در حال حاضر با ۶۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی سیمان تامین شستا از سیمان ارومیه،عبدالمجید نیک نام جهرمی، مدیرعامل شرکت سیمان ارومیه با بیان این مطلب در جلسه‌ کارگروه رفع موانع تولید استان آذربایجان غربی گفت: نیاز آذربایجان‌غربی به سیمان دو میلیون تن و تولید شرکت‌های سیمان استان، چهار میلیون تن است که این موضوع به علت عدم نیازسنجی و ارزیابی صحیح وزارت صمت در صدور مجوزهای احداث واحدهای تولیدی جدید در گذشته بوده است‌.
وی در این نشست که با حضور فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان استان برگزار شده بود، افزود:  با تدابیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و فعال شدن کارگروه‌های تخصصی، از جمله کارگروه شمالغرب، شاهد مدیریت بازار جهت جلوگیری از رقابت منفی تولیدکنندگان هستیم و در این خصوص  اصلاح  نرخ سیمان هم  مانع از تعطیلی کارخانجات و تعدیل نیروی انسانی در صنعت سیمان کشور شد‌.


ممنوعیت واردات سیمان در کردستان عراق

مدیرعامل شرکت سیمان ارومیه با اشاره به اینکه در‌سال‌های گذشته، ۷۰۰هزار تن سیمان به کشورهای خارجی از جمله به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شد، ادامه داد: با تصمیم اقلیم کردستان عراق واردات سیمان صادراتی ایران به این اقلیم صفر شد و این موضوع مشکلات زیادی را برای شرکت‌های سیمان به وجود آورده است.

او با اشاره به لزوم رفع مشکل تعهدات ارزی صادرکنندگان صنعت سیمان و خاصه سیمان ارومیه، گفت: صنعت سیمان ایران به منظور حفظ رسالت ملی خود و جهت صیانت از اشتغال نیروی انسانی و جلوگیری از بیکاری جوانان این مرز و بوم به فعالیت خود ادامه داده اما شرایط مطلوب نبوده چرا که بخشنامه های متعددی از ابتدای سال ۱۳۹۷ در خصوص صادرات (از طرف دستگاههای ذی ربط) صادر شده و گاها خلق الساعه و بدون در نظر گرفتن وضعیت صنایع ابلاغ شده است.

او تاکید کرد: این روند موجب زیان‌های غیرقابل جبران در حوزه صادرات شده  و در عمل سدی مقابل صادرات تولیدکنندگان است.

 

ارائه نامه مشکلات به معاون وزارت صمت

نیک نام جهرمی با تشریح مشکلات و موانع عمده صادرات صنعت سیمان  توضیح داد: مشکلات صادرات ریالی قبل از مرداد ۹۷ به کشور عراق وجود داشت و  تا پایان شهریور ۹۷  هم به دلیل تعهدات طرف ایرانی و عراقی استمرار داشت. در این حوزه به صادرکنندگان تا پایان تیرماه فرصت داده شده تا اقدام به تسویه ارزی کنند؛ حال آنکه این دستور در شرایطی بوده که ابهام زیادی وجود دارد.

وی افزود: نمی‌توان به صورت دفعی و یک مرتبه صادرات ریالی به مقاصد صادراتی را با توجه به تعهدات طرف صادر کننده و پنالتی های در نظر گرفته شده در قراردادهای فیمابین ،متوقف کرد اما تسویه ارزی داشت.
گفتنی است در پایان این نشست، مشکلات عمده تولید داخلی و صادراتی سیمان طی نامه ای رسمی به  فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت ،معدن و تجارت تحویل داده شد و این مقام مسئول قول مساعد داد که در اسرع وقت و با برگزاری جلسه ای (با حضور کارشناسان و مسئولین بانک مرکزی) راهکارهای لازم جهت رفع موانع صادرکنندگان سیمان  بررسی و ابلاغ شود.