براساس آخرین آمار و پیش‌بینی‌های به دست آمده از شرکت‌های بزرگ سیمان از کشورهای آمریکا، هند، کویت و مالزی، شرایط اقتصاد جهان بر روند تولید و درآمد بازار سیمان جهان خود را به خوبی نشان می‌دهد.

فرزانه اسکندریان-اقتصاد24 | وبسایت خبری گلوبال سیمنت در گزارشی، آخرین آمار شرکت‌های بزرگ سیمان جهان را منتشر کرد.

شرکت «ایگل ماتریال» آمریکا نتایج مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ خود را گزارش داده است که ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ به پایان رسید‌. طبق آخرین آمار، درآمد کلی این شرکت ۴۱۴.۵ میلیون دلار در طول این دوره بوده است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بهبود درآمدهای حاصل از فعالیت‌های مربوط به سیمان این شرکت، از جمله سرمایه‌گذاری مشترک و مبادله کالا برای جبران خسارت پولی، حاکی از افزایش حجم فروش و قیمت خالص فروش است. میزان فروش سیمان در در طول سه ماه ۱.۸ میلیون تن بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد. سود عملیاتی این شرکت از فروش سیمان به بالاترین میزان خود یعنی ۶۶.۵ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که دلیل عمده افزایش درآمد این شرکت افزایش در حجم فروش و قیمت خالص فروش بوده است.

شرکت سیمان «تایهیو» نیز در طول ۶ ماه تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ به سود خالص ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا رسید. البته این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۸، کاهش داشته است. این شرکت در مدت مشابه سال مالی ۲۰۱۹، توانست ۳۹۵ میلیون دلار درآمد کسب کند که نسبت به رقم ۴۰۲ میلیون دلار در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. شرکت سیمان تایهیو در طول سال مالی تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۰، سود خالص ۵۷۰ میلیون دلار را پیش بینی می کند.

به علاوه، شرکت «ایندیا سیمنت»، بزرگ‌ترین تولید کننده سیمان در جنوب هند، ترجیح داده است تا در صورت ادامه روند کاهش رشد اقتصادی کشور، پروژه های مربوط به هزینه سرمایه خود را به تاخیر اندازد. پروژه‌های پیشنهادی این شرکت شامل سرمایه گذاری ۱۹۵ میلیون دلاری در شرکت کشاورزی مادهیا پرادش و شرکت سنگ زنی در «اوتار پرادش» می‌شود.

کشور هند پس از ۶ سال کاهش رشد اقتصادی و تنها ۵ درصد رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، اکنون کاهش بی‌سابقه رشد اقتصادی را تجربه می کند. همین موضوع منجر به کاهش هزینه‌های دولت شده و این مسئله تاثیر مستقیمی نیز بر میزان مصرف سیمان و ظرفیت مصرف در کارخانه‌های سیمان شرکت «ایندیا سیمنت» داشته است. مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: “ممکن است هزینه‌های سرمایه را کاهش دهیم. من دوست دارم شرکت پیشرفت کند اما پیش از هر اقدامی باید نسبت به روند کار اطمینان حاصل کنم.”

شرکت سیمان «پرتلند» در کویت هم در طول سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ با کاهش ۷۵ درصدی در سود خالص خود روبرو شد. سود این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ به ۲ میلیون دلار رسید که نسبت به ۸ میلیون دلار در مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد. سود ۹ ماهه این شرکت به ۲۰.۳ میلیون دلار رسید که نسبت به ۲۵.۷ میلیون دلار در سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشت. شرکت سیمان پرتلند در کویت این کاهش سود را به بازده خالص سرمایه‌گذاری‌ها نسبت می‌دهد.

اما میزان ضرر خالص شرکت «تاسک کورپ» مالزی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ از ۱.۴۵ میلیون دلار در سال گذشته به ۱.۳ میلیون دلار رسید. به گفته مقامات این شرکت، هزینه‌های بالای تولید و افزایش قیمت رقابت، از موانع اصلی پیش رو بودند. با این حال، درآمد این شرکت مالزیایی به ۳۸.۷ میلیون دلار رسید که نسبت به ۳۶.۲ میلیون دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸، ۶.۹ دهم درصد رشد را نشان می‌دهد.