به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، سد چمشیر بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا که با تلاش کارکنان شرکت سابیر احداث شده بود را افتتاح و از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری کرد.

حمیدرضا هوشیاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین عنوان کرد: مطالعات ساخت این سد در سال 1373 و عملیات اجرایی آن از سال 1389 با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتبار 230 میلیون یورویی توسط شرکت سابیر یکی از شرکت‌های تابعه شرکت سیمان تامین آغاز گردید.

مدیرعامل شرکت سیمان تامین در این باره افزود: بیش از ده سال تلاش مستمر مدیران، مهندسان و کارکنان شرکت سابیر، عملیات پیچیده و نوین ساخت سد بتنی غلطکی در ابعادی چنین عظیم در کشور را به سرانجام رسانده و این سد با حضور رئیس جمهور در تاریخ 26 تیرماه به بهره‌برداری رسید.

هوشیاری همچنین با اشاره به فعالیت های شرکت سابیر در طول ۶ دهه در بالاترین سطح عملیات عمرانی حوزه ی اب کشور ادامه داد: شرکت سابیر میتواند به عنوان مجری پروژه‌های نوین و عظیم کشور ایفای نقش نماید و امروز با بهره‌برداری از سد چم‌شیر، برگ زرین دیگری به دفتر افتخارات این شرکت افزوده شده و توفیق خدمت‌رسانی به ملت شریف ایران بار دیگر نصیب همکاران و همراهان این شرکت گردید که به نوبه خودم از مدیرعامل و همه همکاران عزیز که در طول مراحل اجرایی شدن این پروژه بزرگ همکاری داشتند تشکر میکنم.

سجاد برشنده، مدیرعامل شرکت سابیر نیز در مراسم افتتاحیه این سد بیان داشت: سد چمشیر با ارتفاع 151 متر و طول تاج 580 متر، دارای مخزنی به حجم 2.3 میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول 48 کیلومتر و مساحت دریاچه 51 کیلومترمربع در تراز نرمال است.

برشنده همچنین با اشاره به اهمیت سدچمشیر افزود: نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای 3 واحد بزرگ هر یک به ظرفیت 55 مگاوات و دو واحد کوچک (زیست محیطی) هر یک به ظرفیت 5.5 مگاوات (جمعا 176 مگاوات) است که از طریق پست 230 کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

وی اشاره کرد: مهمترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود. آبگیری سد چمشیر 27 دی ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب، حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین دست است. به گزارش روابط عمومی سیتا، سابیر از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین است که در حوزه ساختمان، سد و تاسیسات آبیاری فعالیت دارد.

انتهای پیام/