به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان به دانش تولید مالچ معدنی دست یافت.

یکی از اقدامات برای جلوگیری از نفوذ پدیده گردوغبار و همچنین تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی و رودخانه‌ها و تالاب‌هایی که خشک شدند، استفاده از روش مالچ‌پاشی است. مالچ نفتی پوششی از مواد چسبنده و باقیمانده نفتی است که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود. شاید بتوان گفت که یکی از ساده‌ترین اقدامات که با صرف هزینه اندک انجام می‌شود و مورد استقبال دولت‌هاست، استفاده از مالچ نفتی است. هرچند که این اقدام در مهار شن‌های روان تاثیر دارد و در مناطقی هم از هجوم ریزگردها به مناطق مسکونی جلوگیری می‌کند، اما عوارض زیادی از جمله نابودی کامل پوشش گیاهی و در مواردی اکوسیستم طبیعی را در پی دارد.

مالچ پاشی با وجود اینکه مزایای خاص خود را دارد ولی این ماده به عنوان افزودنی برای خاک، نباید باعث ایجاد مشکل و از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها و گیاهان و همچنین ایجاد مشکلاتی برای انسان‌ها شود.

یکی از مشکلات اصلی مالچ نفتی این است که ترکیبات فرار تولید می‌کنند و این ترکیبات فرار اکثراً ترکیبات گوگردی و آروماتیکی هستند که برای ساکنان آن منطقه می‌توانند مشکل «بو» و حتی مشکلات «تنفسی» ایجاد کنند. مشکل دیگر مالچ نفتی رنگ سیاه آن است، و به همین علت گرمای زیادی را جذب می‌کند و باعث می‌شود تا روی سطحی که مالچ پاشیده شده، دما بسیار بالا رود و بر شرایط  بیولوژیک خاک و موجوداتی که در آن هستند، تاثیرات نامطلوبی بگذارد. اگر مالچ‌ها در سطح خاک پاشیده شود ممکن است باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شود و همچنین هوادهی به ریشه گیاهان و رشد مجدد آنها را بعضاً تحت تاثیر منفی قرار می‌دهند و به همین علت استفاده از آنها در برخی از محیط‌های طبیعی بسیار نگران‌کننده می‌باشد. به دلیل ممنوعیت استفاده از مالچ پتروشیمی در تثبیت ماسه‌های بیابانی و جلوگیری از انتشار ریزگرد، شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان موفق به تولید مالچ معدنی شده است دوستدار محیط زیست، تا حد ممکن به رنگ خاک بیابانی نزدیک است و دوام بسیار خوبی در دما و رطوبت بالا دارد.

از دیگر مزایای مالچ معدنی سیمانی می‌توان به ا اقتصادی‌تر بودن از مالچ پتروشیمی و استفاده راحت ان اشاره کرد و از همه مهم‌تر این محصول می‌تواند باعث رشد گیاه و در نتیجه بیابان‌زدایی شود.

به گزارش سیمان تأمین، شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان بازوی تحقیقاتی هلدینگ سیتا است که علاوه بر ارائه خدمات دانش‌بنیان، در زمینه توسعه محصولات سیمانی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/